Profilul Educator – puericultor

Regulamentul liceelor pedagogice

OMEN-3750_-Regulament-pedagogic

Plan de actiune aplicare Regulament Pedagogic

Plan de actiune aplicare Regulament Pedagogic

 Educator – puericultor este persoana calificata a carei interventie se regaseste în sectorul serviciilor de crestere, îngrijire si educatie timpurie a copilului si de sustinere a parintilor în consolidarea abilitatilor parentale. Acestea pot fi : servicii primare si de protectie a copilului. Serviciile primare pot fi : crese, gradinite, centre de zi pentru copil, centre de consiliere si informare pentru parinti cat si centre maternale. Educatorul puericultor este angajat în cadrul serviciilor publice, cât si private

ROLURILE PROFESIONALE ȘI COMPETENȚELE ABSOLVENȚI LOR LICEULUI FILIERA VOCAȚIONALĂ, PROFILUL PEDAGOGIC, SPECIALIZĂRILE  EDUCATOR-PUERICULTOR.

Roluri de îngrijire a copilului de la 0 la 3 ani

  1. Îngrijeşte copilul (hrănire, igienă, somn, supraveghere) și răspunde de siguranța acestuia
  2. Cunoaşte şi asigură condiţiile necesare dezvoltării psihosomatice normale
  3. Comunică şi colaborează cu părinţii copiilor pentru a putea realiza o îngrijire personalizată care să ţină seama de specificul şi de individualitatea fiecărui copil în parte

Roluri educative

  1. Cunoaşte elementele de bază ale psihologiei copilului, cu accent pe dezvoltarea timpurie
  2. Cunoaşte elemente de psihologie a relaţiei mamă-copil în perioada dezvoltării timpurii a copilului
  3. Proiectează, realizează şi evaluează activităţi educative cu copiii de la 0 la 3 ani
  4. Realizează şi dezvoltă programe educative pentru copiii mici împreună cu părinţii acestora
  5. Oferă îndrumare pentru părinţi privitor la educație
  6. Adaptează activităţile educative la particularităţile fiecărui copil cu care lucrează
  7. Asigură un mediu stimulativ pentru dezvoltarea copilului

Roluri de sprijinire a relaţiei părinte-copil

  1. Înţelege importanţa deosebită şi de neînlocuit pe care o are mama pentru dezvoltarea normală a copilului său
  2. Sprijină relaţia copilului cu părinţii, cu familia, nevoia copilului de a fi acasă
  3. Înţelege şi distinge între funcţia educativă a creşei şi programele de asistenţă socială a familiei
  4. Se implică în îndrumarea părinţilor care au nevoie de asistenţă socială şiîncearcă
  5. descoperirea unor soluţii de sprijin care să nu impieteze buna dezvoltare a copilului (pentru evitarea hospitalismului, a carenţelor în dezvoltarea afectivă, a înlocuirii mamei de către experţi)
  6. Mediază comunicarea experienţelor personale dintre părinţi şi închegarea unor comunităţi de sprijin pentru aceştia
  7. Oferă părinţilor posibilitatea de a se întâlni cu experţii de care au nevoie pentru soluţionarea problemelor cu care se confruntă în educaţia şi creşterea copilului

De-alungul practicii pedagogice se  urmăreșțe:

A.Identificarea şi descrierea resurselor materiale necesare desfăşurării activităţilor didactice (local, săli de clasă, săli specializate, dotare etc.)

  1. Studiul legislaţiei şcolare şi a documentelor curriculare utilizate în unitatea de învăţământ
  2. Familiarizarea cu modul specific de planificare şi desfăşurare a activităţilor pe durata unei zile, săptămâni, semestru, în şcoală şi în grădiniţă

Familiarizarea cu sistemul activităţilor metodice din unitatea de învăţământ

B. Observare şi implicare în realizarea unor activităţi şcolare

  1. Analiza documentelor curriculare şi identificarea resurselor utilizate la clasa/grupa unde se efectuează practica pedagogică
  2. Studierea structurii documentelor întocmite de învăţătoare/educatoare (planificări, evidenţe, fişe de caracterizare, proiecte de activitate didactică etc.) şi a modului de organizare a acestora
  3. Asistenţă la activităţile didactice conduse de educatoare şi la rezolvarea de către aceasta a unor probleme curente; consemnarea observaţiilor în caietul de practică
  4. Participarea la analiza lecţiilor şi a altor activităţi asistate
  5. Observarea comportamentului copiilor în timpul lecţiilor şi al pauzelor
  6. Implicarea în desfăşurarea unor activităţi şcolare alături de cadrul didactic